Dlaczego warto korzystać z najnowszych możliwości analitycznych?
Dlaczego warto korzystać z najnowszych możliwości analitycznych?
Najważniejszą korzyścią analityki internetowej jest możliwość poprawy współczynnika konwersji, czyli na przykład zakupu danego produktu, rejestracji konta, kliknięć w baner reklamowy czy spędzonego czasu na stronie. Prowadzenie obserwacji analitycznych i wyciągnięcie stosownych wniosków stanowi podstawę do stworzenia funkcyjnej oraz przyjaznej dla użytkownika strony internetowej. Jakie dane możemy pozyskać, jakie efekty daje stała analiza strony i dlaczego warto ją przeprowadzać? O tym w poniższym artykule.
Analityka internetowa – jakie dane zbieramy?
Praktycznie wszystkie rozwinięte firmy zbierają dane na temat użytkowników odwiedzających firmową witrynę. Za pomocą tych danych można analizować:
- kim jest użytkownik,
- jak wiele czasu spędza na danej stronie,
- w jaki sposób na nią trafił,
- które podstrony szczególnie go zainteresowały.
Posiadanie takiej wiedzy umożliwia identyfikację ewentualnych błędów i poprawę współczynnika konwersji, czyli skonfigurowanie strony tak, aby użytkownik chciał na nią wracać i wykonywać pożądane działania. Efektywna analityka internetowa umożliwia więc poznanie dokładnych oczekiwań użytkowników witryny, co z kolei pozwala właścicielowi strony pozyskanie nowych odwiedzających i zbudowanie silnego poczucia lojalności u obecnych klientów.
Dlaczego zbieranie danych o użytkownikach jest tak ważne?
Znajomość określonych zachowań użytkowników, tych bezpośrednich i pośrednich, jest podstawą do wyciągania wiarygodnych wniosków. To dużo lepszy sposób niż tradycyjne zbieranie danych bez użycia internetu, bo wtedy bazujemy tylko na danych deklarowanych, które są dużo mniej wiarygodne od danych behawioralnych. Dzięki analityce internetowej badamy użytkowników bez ich wiedzy, mamy informacje co robią świadomie, a co jest tylko przyzwyczajeniem. To zaś pozwala nam dostosować witrynę tak, aby odpowiadała najważniejszym potrzebom użytkowników.
Analityka w e-commerce
Prowadząc działalność e-commerce jesteś w stanie zdobyć informacje co dany użytkownik kupuje na Twojej stronie, co więcej masz dostęp do wiedzy w jakim okresie najchętniej dokonuje zakupów,a nawet skąd jest. Porównanie zdobytych danych z założoną strategią pozwoli Ci zidentyfikować błędy i zastosować odpowiednie poprawki, a tym samym wpłynie na poziom konwersji na stronie.
Narzędzia analityczne pozwalają poznać konkurencję
Znajomość konkurencji w branży to jeden z podstawowych aspektów warunkujących sukces Twojej działalności. Dzięki danym zbieranym przez narzędzia analityczne jesteśmy w stanie sprawdzić jak działa konkurencja, które źródła odsyłają na strony konkurencji oraz w jaki sposób buduje ona swoja markę.
Analityka internetowa pozwala zachować balans pomiędzy SEO a UX
Najlepsze rezultaty dla naszej witryny osiągniemy wdrażając jednocześnie odpowiednie działania SEO i prawidłowy UX. Aby uzyskać efektywną kombinację należy wykorzystać wiedzę analityczną,a konkretnie dane zdobyte w procesie analizy. Pamiętaj, że ważne jest tworzenie treści pod SEO ale też dostarczanie klientowi wszelkiej potrzebnej wiedzy.
Jaka jest przyszłość analityki internetowej?
W powyższym tekście mowa głównie o stronach internetowych, ale nie można zapominać, że dane z aplikacji mobilnych również są bardzo istotne. Do tej pory dane z aplikacji można było analizować, na przykład dzięki Google Analytics for Firebase, ale teraz nadchodzi nowa era analityki. Nowość od Google, czyli Google Analytics 4 umożliwia gromadzenie i analizowanie danych jednocześnie ze stron internetowych jak i aplikacji mobilnych w jednym panelu. To niewątpliwie duża zmiana w branży analitycznej, która pozwoli badać także inne źródła poza internetem.